Hoppa direkt till innehåll
forum

Antenn, ingen signal, läckande blandare.

Jonas Björkegren : 2021-04-05
Hej, Vi var ute på premiärtur i påskhelgen och upptäckte ett par problem! Ett problem är att tv'n inte får signal från antennen, jag har kollat att det finns ström fram till antennförstärkaren. Kan det vara så att dom har kopplat fel i uttaget så signalen ligger på sattelituttaget? Eller något annat jag inte tänkt på. Det andra problemet är att efter första duschen i påskhelgen så började blandaren läcka, först kallvatten sedan ljummet vatten så jag fick stänga pumpen för att inte tömma tanken. Bilen hämtades den 30/3 och ställdes i en lada till långfredag. Den har stått hos handlaren hela vintern. Jag bor i Skåne och det har inte varit minusgrader sedan vi hämtade den. Det borde gå på garantin (3 mån) eller? Bilen är en Lagan 263 -07
Mvh Jonas
Svar
  • Antenn och Blandare, , 2021-04-07
    Antenn och Blandare, , 2021-04-07
    Hejsan!
    Om vi börjar med antenn. Det brukar vara tydligt märkt vart olika ledningar skall anslutas. Jag vet inte riktigt hur just din förstärkare ser ut. Det är olika beroende på ålder. Har du koll på att ni verkligen får signal. Ibland är det ju signalskugga och omöjlig att få signal/bild. Ett vanligt problem efter vinterförvaring är att kontakter kan ha ärjat. prova att skruva ur och ansluta igen eller röra på kontaktytor. Gör ni kanalsökning efter digital TV. Analog signal finns inte längre.
    När det gäller blandaren är det nog lätt att misstänka att det finns risk för spricka efter frysskada. Handlaren kanske har slarvat med att tömma ledningarna ordentligt. Om det är orginalblandare kan ju packningar också börja läcka både av ålder men även av vinter.
    Lycka till...återkom gärna med fler frågor....