Hoppa direkt till innehåll
forum

Regulator till solpanel

Bernt Bankemo : 2020-10-23
Har idag Sunmex standard regulator, den lilla blå saken, tillsammans med en 150 W solpanel på taket,
På den ser man bara några lampor som indikerar laddning eller inte. Har tanke på att köpa en regulator, inte så mycket större än den som sitter där idag, med mätare där man kan se laddning, batterikapacitet mfl. parametrar.
Vet inte vilken som är bra eller är anpassad för ändamålet.
Någon klubbmedlem som kan tipsa om en bra och billig regulator.

Bernt
Svar
  • Regulator till solpanel,  Bernt Bankemo , OP, 2020-12-14
    Regulator till solpanel, Bernt Bankemo , OP, 2020-12-14
    Hej och tack för tipsen. Kollar runt lite på Kinabutikerna också.

Bernt

• Regulator till solpanel, , 2020-12-13
    Regulator till solpanel, , 2020-12-13
    Hej Bernt
    Ja du inte helt lätt det där med koll på batteristatus. Men jag skulle nog kolla lite åt båtbranschen som ligger före husbilarna. De har en www.seasea.se... som jag skulle föredra och som jag vet fungerar, Visst den du funderar på fungerar nog  men nu ska ju allt vara Bluetooth men jag har inte koll på det vad som finns . Själv har jag en 30A för att kunna bygga på fler solceller i framtiden campout.se... och en monitor till den campout.se... Men utvecklingen har ju gått framåt sen jag köpte detta paket. Idag så är nog campout.se... en sådan här om ni funderar på litium batterier i framtiden. Och visst underhållsladdar votronic startbatteriet med 1A, har aldrig kört tomt på startbatteriet sen jag bytte regulator, innan tog det 1 vecka så var det tomt på grund av larmet som tar en del. Man kan ju koppla in kyl och frys på 12v på de här med AES funktion när solcellen laddar också, men då får man nog utöka med fler solceller. Jag har inte kopplat det ännu,
    Mvh Thomas

• Solpanelregulator,  Christer Jakobsson , 2020-12-13
    Solpanelregulator, Christer Jakobsson , 2020-12-13
    Har sett att mer avancerade regulatorer finns att tillgå från Wish till vettiga pricer.
    Christer