Hoppa direkt till innehåll
forum

Temperaturgivare

Ingemar Johnsen : 2019-06-15
Jag har en MC2 2016 och tempgivaren visar för hög temp vilket påverkar när jag vill ställa in värmen. Vet någon var givaren sitter och även har tips på åtgärd
Svar
  • Temperaturgivare, , 2020-08-15
    Temperaturgivare, , 2020-08-15
    Hallå!
    Jag utgår ifrån att ni båda har den kvadratiska elpanelen ovanför dörren.
    Tempgivaren sitter nära nedre högra hörnet (tror jag det är, annars vänstra, är inte i bilen just nu och kan kolla) Ni ser var den är om ni kollar i underkant. Ett av problemen med felangivelse är att hela hålutrymmet bakom elpanelen fylls av värme från bla kylskåpet som sitter bredvid. Där för känner givaren mer värme därifrån än vad det är i rummet. Givaren för Truman är den mörka runda knoppen som sitter till höger om panelen. Även den påverkas ju av denna värme från väggen. Ingen smart lösning. Tempen för Truman kan man justera/kalibrera enligt info i manualen. Då kan man i vart fall få bättre funktion för värmaren. På halvintegrerade bilar finns inte ute-tempen med på panelen utan det står OPT (Option) för den. Det går ganska enkelt att komplettera med att koppla in en sensor för den funktionen. Autohallen säljer dessa eller går att beställa från England. Vill ni ha mer info om det så återkom. Jag har själv gjort det men der skiljer på olika bilar.Jag har inget bra tips på hur man ska kunna få tempgivaren att visa rätt utan jag har valt att lära mig lämplig temp på panelen och Truman.

• Samma här i en MC4-75, , 2020-08-12
    Samma här i en MC4-75, , 2020-08-12
    Har samma problem i min Mc4-75 , 2015. Den visar alltid för hög temp på dagtid. Kvällstid är det ganska lika . Min givare sitter högt upp bredvid kontrollpanelen. Har dock ingen utegivare